NABYWANIE, UTRWALANIE I ELIMINOWANIE ZACHOWAŃ

Obecnie przechodzimy do sprawy najważniejszej z pun­ktu widzenia interesującego nas problemu modyfikacji własnego zachowania, a mianowicie do odpowiedzi na pytanie, od czego to zależy, że w pewnej sytuacji określone zachowanie zostaje na­byte, a następnie utrwalone, a jakieś inne zachowanie zostaje wyeliminowane i pojawia się coraz rzadziej, żeby wreszcie zu­pełnie zniknąć. Odpowiedź na to pytanie, której wiele wysiłku poświęcił wymieniony B. F. Skinner, ułatwi nąm modyfikację własnego zachowaniajak już wspomniałem, pełna odpowiedź na postawione wyżej pytanie jest niezwykle złożona. Ograniczę się więc tylko do zwrócenia uwagi na zasadę — jak się wydaje — najważniejszą.Rozważmy przykład uczenia się przez zwierzę, przykład za­pewne znany większości Czytelników. W jaki sposób uczymy psa podawania łapy? Pies siedzi przed nami, mówimy: „podaj łapkę”, i    albo czekamy, żeby pies przypadkowo podniósł łapę, lub po prostu bierzemy łapę do naszej ręki. Jeżeli pies wykona ruch po­dawania łapy, dajemy mu jakiś smakołyk lub głaszczemy go, mó­wimy „dobry piesek” itp. Po jakimś czasie na sygnał „podaj łapę” pies ją podnosi.

Witaj na moim serwisie! Nazywam się dr Jagoda Izdebska i jestem lekarzem z zawodu i pasji. Na moim blogu znajdziesz informacje dotyczące utrzymania dobrego zdrowia. Wpisy jakie tutaj zamieszczam to fachowa wiedza medyczna oparta o moje doświadczenie w pracy lekarza. Mam nadzieję, że treści przypadną Ci do gustu!

Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej:

Wszelkie prawa zastrzeżone (C)