TECHNIKI RELAKSACYJNE

Nieco wcześniej wspomniano, że nabywaniu nowych zacho­wań (czy usuwaniu starych niepożądanych) zwykle towarzyszy przykry stan napięcia, utrudniający zadanie polegające na samo­modyfikacji zachowania. Szczególnie dobrze wiedzą o tym pa­lacze, którzy próbowali ograniczyć palenie, „obżartuchy” usiłu­jący wyeliminować słodycze z pożywienia czy ktoś, kto próbował poświęcać więcej czasu na pracę niż na słodkie leniuchowanie. Niejednokrotnie zdarza się i tak, że owo silne napięcie odczuwa­my zarówno w postaci napięcia mięśniowego, jak i w postaci innych zmian fizjologicznych (np. wzrostu ciśnienia krwi), co po­woduje, że rezygnujemy z nowego zachowania i wracamy do starego, a następnie prowadzi do obniżenia napięcia i uczucia swoistej ulgi.Często zdarza się, że osoba ograniczająca palenie rezygnuje z kolejnego papierosa, jednak pojawiające się napięcie może być tak silne, że „nie może sobie znaleźć miejsca”, jest zdenerwowa­na, wreszcie sięga po papierosa i odczuwa ulgę, z czym wiąże się uczucie przyjemności. Taki ciąg zdarzeń w znacznym stopniu zaburza proces modyfikacji zachowania, gdyż zapalenie papiero­sa — powodując ulgę, usuwając przykry stan napięcia — staje się wzmocnieniem pozytywnym utrwalającym zachowanie polegające na paleniu papierosów.

Witaj na moim serwisie! Nazywam się dr Jagoda Izdebska i jestem lekarzem z zawodu i pasji. Na moim blogu znajdziesz informacje dotyczące utrzymania dobrego zdrowia. Wpisy jakie tutaj zamieszczam to fachowa wiedza medyczna oparta o moje doświadczenie w pracy lekarza. Mam nadzieję, że treści przypadną Ci do gustu!

Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej:

Wszelkie prawa zastrzeżone (C)