WYBÓR ZACHOWANIA DO MODYFIKACJI

Obserwując prostępowanie badaczy zajmujących się procesem uczenia się, łatwo ustalimy, że badają oni zachowania organizmów, a dokładniej mówiąc — zmiany w tych zachowa­niach. Takie podejście do tego procesu jest zrozumiałe. W jaki bowiem sposób ktoś znajdujący się na zewnątrz organizmu może stwierdzić, że on się czegoś nauczył; może to uczynić tylko wtedy, kiedy zaobserwuje, że w zachowaniu danego organizmu zaszły zmiany: pojawiło się nowe zachowanie, jakieś zachowanie wystę­puje częściej albo stare zachowanie znika lub pojawia się rzadziej niż poprzednio. Przyjrzyjmy się przykładom procesu uczenia się, przykładom zaczerpniętym raczej z życia niż z laboratorium psy­chologicznego. Oto chłopcy na zabawie zaczynają na oczach orkiestry jeść cytrynę; orkiestra nie może kontynuować występu, gdyż muzycy grający na instrumentach dętych zaczynają się obficie ślinić, co utrudnia im grę. Mamy tutaj do czynienia ze skutkiem procesu uczenia się. Polega on na tym, że w sposób naturalny (bezwarun­kowy) ślinimy się, kiedy w ustach mamy coś kwaśnego (cytrynę). Sam widok cytryny nie wywołuje ślinienia się, jeżeli wcześniej nie był on połączony z kwaśnym smakiem cytryny w ustach. Po pojawieniu się połączenia między nimi wystarczy sam widok cytryny, żeby wywołać ślinienie, co właśnie wykorzystali chłopcy.

Witaj na moim serwisie! Nazywam się dr Jagoda Izdebska i jestem lekarzem z zawodu i pasji. Na moim blogu znajdziesz informacje dotyczące utrzymania dobrego zdrowia. Wpisy jakie tutaj zamieszczam to fachowa wiedza medyczna oparta o moje doświadczenie w pracy lekarza. Mam nadzieję, że treści przypadną Ci do gustu!

Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej:

Wszelkie prawa zastrzeżone (C)